Werk en sociale economie
Goede combinatie gezin/werk, ook in deze versnelde digitaliseerde tijd.
Werken en sociale economie
Per dag gaat in Vlaanderen door lekken tientallen miljoenen liter drinkwater verloren. Ook doorgedreven drainage vormt een groot probleem in Vlaanderen.
Er moet meer aandacht zijn voor technische opleidingen en de praktijkuren (learning by doing). Ze moeten geherwaardeerd worden. Momenteel is er een leegloop. Het STEM leidt paradoxaal genoeg ook tot het leegzuigen van het technisch onderwijs. Bepaalde leerlingen kiezen dan immers voor een STEM-richting in het ASO. Het duaal leren moet een beter imago krijgen. Nu wordt dit teveel gezien als een oplossing voor jongeren die schoolmoe zijn en een leerachterstand hebben. Het duaal leren is een zinvolle manier om jongeren tegelijk te doen proeven van bepaalde beroepen en ervoor te zorgen dat zij een diploma secundair onderwijs behalen. Zowel bedrijven als scholen zouden gestimuleerd moeten worden om hieromtrent beter samen te werken en dit soort opleidingen te promoten. Men zou er ook voor kunnen opteren om bij grote overheidsopdrachten in de bouwsector een verplichting op te nemen tot het creëren van plaatsen voor werkplekleren (cfr. Oosterweel).